Actief blijven tijdens de coronacrisis

Door de tijdelijke sluiting van de sportscholen en social distancing krijgen mensen minder dagelijkse beweging dan normaal gesproken. Daarnaast werken de meeste mensen nu thuis in plaats van buitenshuis. Dit beide heeft gevolgen voor de mentale en fysieke gesteldheid.
In deze blog vertellen wij waarom het belangrijk is om tijdens de coronacrisis actief te blijven en geven wij hier tips voor.

Waarom bewegen?
Weinig bewegen geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Ook stimuleert bewegen de aandacht en concentratie. Dit is juist nu tijdens de coronacrisis van belang omdat veel mensen nu thuis werken. Daarnaast maakt je hersenen het stofje dopamine vrij tijdens bewegen. Dopamine wordt ook wel “gelukshormoon” genoemd en verminderd stress, lusteloosheid en sombere gevoelens. In tijden van minder sociaal contact en onzekerheid kunnen we deze stof goed gebruiken.

De volksgezondheidsraad adviseert minimaal 150 minuten matig intensief bewegen per week, verdeeld over verschillende dagen. Met matig intensief wordt inspanning zoals wandelen of fietsen bedoeld. Langer bewegen of grotere inspanning zoals zwaar intensieve lichamelijke activiteit zorgt voor extra gezondheidswinst. Dit zijn activiteiten zoals hardlopen die de cardiorespiratoire fitheid, ofwel de conditie van het hart en de longen, bevorderd.

Wat kun je doen?
Hieronder staan onze tips om (thuis) actief te blijven:

  • Plan 3x per week een 10 minute workout in. Bestaande uit oefeningen die thuis uit te voeren zijn zoals push ups, lunges en planks (Houd onze Instagram in de gaten voor oefeningen!)
  • Doe een workout challenge zoals de 4 minute plank of push up challenge. Hiermee zet je een doel en motiveer je jezelf actief te blijven.
  • Wandel elke dag 30 min buiten.
  • Ga je liever niet naar buiten maar wil je evengoed. cardiotraining doen? Touwtjespringen is een goed alternatief!
  • Doe een korte High Intensity Interval Training (HIIT) tussen het werk door, erg intensief en thuis uit te voeren (vanaf maandag 17 april staat de eerste workout online op onze Instagram @hpfysio)

Literatuur