Een nieuwe week, een nieuwe kans!

Een nieuwe week, een nieuwe kans!

Januari is de maand bij uitstek om te starten met bewegen, gezond eten, meer tijd doorbrengen met vrienden en familie en nog veel meer goede voornemens. Maar wat is de beste manier om te starten met sporten? Wij bij HP fysio hebben wel wat trucjes die we graag met u delen.

1. Begin klein
Wanneer u maanden of jaren niet gesport heeft, kunt u niet van uzelf verwachten weer gelijk op een top niveau te zitten. Begin met kleine sportsessies van 10 minuten in plaats van een lange sessie van 30 minuten. Na enkele weken zult u al verschil merken in uw algehele conditie.

2. Plan uw work-outs in
Plan uw work-outs zodanig in dat deze in uw wekelijkse schema passen en geef uzelf ruim de tijd. Wanneer u uzelf in bochten moet wringen om een work-out te ‘halen’, maakt u het erg moeilijk voor uzelf om gemotiveerd te blijven en het vol te houden. Noteer de work-out in uw agenda en behandel hem als een echte afspraak. Een afspraak met uzelf!

3. Zorg voor een goede sport outfit
Sportkleding hoort comfortabel te zitten en praktisch te zijn. Zorg dat u een goed zittende broek hebt, een goed zittend shirt en belangrijkst; investeer in een goed paar sportschoenen!

4. Preparation is key
Uw mindset is wat verschil uit zal maken of u uw work-out schema’s zult halen of niet. Sporten begint dus ook een dag eerder dan de daadwerkelijke work-out. Leg de avond voor uw workout uw sporttas met handdoek en bidon alvast klaar en uw sportkleren erbovenop. Zet ook alvast een portie overnight oats klaar in de koelkast, zodat u geen tijd kwijt bent aan ontbijt maken. Wanneer de wekker gaat hoeft u alleen maar uw sportkleren aan te trekken, uw ontbijt uit de koelkast te halen en kunt u binnen 15 minuten al de deur uit.

5. Personal training
Neem een personal trainer in de hand. Bij FallToRise helpen we u graag op weg door middel van personal training en coaching. Starten met sporten kan wat overweldigend aanvoelen, met hulp van een personal trainer legt u de basis, behaalt u sneller resultaten en wordt u niet afgeschrikt door alle apparaten en in uw ogen ‘gevorderde’ sporters.

6. Warming up & cooling down
Neem altijd een paar minuten om uw spieren warm te maken op een van de cardio apparaten en neem altijd het dubbele aantal minuten om af te koelen na een workout sessie en goed te stretchen. Dit voorkomt blessures, geeft uw spieren ruimte om te herstellen en maakt uw lichaam flexibeler en leniger.

7. Ken uzelf en ken uw grenzen
Het is beter om een paar weken langer erover te doen voor u een tandje zwaarder kunt gaan trainen, dan uzelf een blessure aan te meten. Uiteraard moet u uzelf in de sportschool uitdagen, maar blijf ten alle tijden goed naar uw lichaam luisteren.

8. Zoek een sportmaatje en vind de lol in sporten
Samen sporten maakt het niet alleen gezelliger, maar het maakt het ook makkelijker om te gaan. Daarnaast is een sport beoefenen welke u leuk vind veel leuker en makkelijker vol te houden dan een work-out welke u als een saaie verplichting ziet.

No Comments

Post a Comment