hardlopers

HARDLOPERS zijn……..

Hardlopers zijn……, het standaard antwoord is bekend maar zover hoeft het niet te komen, bij HPfysio is het wel opgevallen dat mensen die voorheen de sportschool bezochten en wegens de omstandigheden zijn gaan hardlopen te vaak de nadruk op “hard” hebben gelegd. Iets van ”ik wil hetzelfde gevoel met hardlopen krijgen als tijdens mijn spinning les in desportschool”. Spinning kan cardio-vasculair (hart / long) inderdaad eenzelfde resultaat opleveren, de fysieke belasting als op de voeten, knieen heupen en rug is echter totaal anders: intensiever.

Daarom een aantal tips:

1/ Loop niet te snel: Rustig starten en goed voelen wat er in je lichaam gebeurt. Beter te rustig dan jezelf na 10 minuten al tegenkomen en gedemotiveerd naar huis gaan. Èn herstellen van een overbelasting kan soms lang duren. Je lichaam krijgt zo de tijd om zich aan de nieuwe belasting aan te passen: pezen , botten en spieren worden sterker door belasting, je lichaam regelt het vanzelf als je het goed opbouwt!

2/ Loop eerst goed: Deze tijd is bij uitstek geschikt om mede-lopers op straat te spotten, als je er wat meer gezien hebt, krijg je door hoeveel verschillende(verkeerde) looppatronen er zijn en ook hoe geruisloos sommigen lopen ten opzichte van anderen, waarbij iedere stap als een klap op de grond klinkt.
Je kunt ook iemand anders laten kijken of je eens laten filmen zodat zichtbaar wordt welke overbelastende bewegingen je maakt.
De overbelastende bewegingen kunnen zitten in het naar binnenvallen van je voet(en), een been dat uit de bewegingsrichting beweegt, de stand van je bovenlichaam.

4/ Koop goede schoenen: Laat je in de hardloopwinkel adviseren welke schoen bij je lichaamsbouw past. Ook al heb je een paar nieuwe schoenen in de kast liggen die je 6 jaar geleden in een opwelling gekocht hebt omdat je toen het plan had om te gaan lopen: niet doen. Oude schoenen worden stug waardoor ze niet meer de optimale demping geven.

5/ Stretch! Het is nooit bewezen dat het goed of slecht is, maar het is zeker een manier om te voelen hoe je lichaam er bij staat.
Een hele goede basis stretching vinden wij “De Zonnegroet”, hierbij stretch je in een cyclische beweging een groot deel van je lichaam. Je kunt de zonnegroet als warming up snel uitvoeren, je kunt het als cooling- down rustig uitvoeren: youtube staat er vol mee!

6/ Zoek een hardloopschema: Er staan veel goede schema’s op het internet, voor absolute beginners tot gevorderden. Het geeft je structuur, je loopt zo niet te ver of te hard. Er ontstaat een goede balans tussen inspanning en herstel en het trainingsresultaat wordt duidelijk.

Wij wensen je veel hardloop plezier!

Indien je vragen hebt kun je contact met ons opnemen, 020-7850589 of info@hpfysio.nl